perjantai 8. lokakuuta 2010

Verkkoyhteisöt

Tällä kertaa syyniin joutuivat Habbo Hotel ja Gosupermodel nettiyhteisöt. Kirjauduin molempiin yhteisöihin ensimmäistä kertaa tietämättä mitä odottaa. GoSupermodel oli ihan mukavan tuntuinen, tosin tytöille suunnattu nettiyhteisö. Siellä luodaan oma malli, jota pystyy kehittämään esimerkiksi eri pelejä pelatessa tai vaikka lehteä luodessa. Sivustolla pystyy myös juttelemaan muiden ihmisten kanssa omalla hahmollaan. Hahmon muokkaamiseen on myös maksullisia vaihtoehtoja, jotka ovat melko välttämättömiä, joten vanhemman tuleekin olla tarkkana rahan käytön kanssa. Tosin, jos rahasumma vähennetään esimerkiksi viikkorahasta niin mikäpä siinä. Sivustolla on paljon erilaisia TOPlistoja, joille voi päästä esimerkiksi olemalla rikkain tai jolla on eniten mainepisteitä. Nämä kyseiset listat ovat ihan hyvä juttu, sillä näin lapset ja nuoret oppivat elämän raadollisuuden, elämä on yhtä kilpailua. Kaiken kaikkiaan tämä nettiyhteisö on ihan hauska ja toimiva kokonaisuus lapsille ja nuorille.

Habbo Hotel oli minulle vähän erilainen kokemus. Keskustelu lapsien ja nuorten kanssa oli melko vaikeaa ja puheenaiheet olivat laidasta laitaan. Lapsien ajatusmaailma on melko ihmeellinen ja esimerkkinä tästä voidaan pitää seuraavaa Habossa käynyttä tapahtumaa: Olin eräässä Habbo huoneessa, kun eräs 10-vuotias tyttö uteli ikääni. Sanoin olevani 11-vuotias poika, jotta tyttö ei pelästyisi ja juttelisi kanssani. Hän pyysi minua huoneeseensa ja menin, koska ajattelin sen olevan jonkin sortin tapa kyseisessä nettiyhteisössä. Saavuttuani huoneeseen yritin kehua huonetta ja muutenkin kysellä kuulumisia, mutta tyttö käski istumaan viereensä ja odottamatta kysyi "panetaanko"? Häkellyin täysin ja sanoin etten halua, yritin vaihtaa puheenaihetta. Tyttö jatkoi kyselyä ja vastasin etten tiedä miten se tapahtuu tai miten pitää toimia. Tyttö sanoi, että minun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin sanoa "ahahaha", that's it. Kieltäydyin ja poistuin huoneesta. Hyvä puoli on se että nyt tiedän miten homma skulaa, mutta se herätti ihmetystä, että pyöriikö jo noinkin nuorilla ajatukset seksin ympärillä. Tästä esimerkistä on helppo huomata, että kyseisellä tytöllä ei ole mitään ideaa mitä se seksi oikein on. Herääkin kysymys, että milloin seksivalistus tulisi aloittaa koulussa tai kotona? Tai olisiko jotenkin mahdollista valvoa tiukemmin mistä lapset keskustelevat tällaisissa nettiyhteisöissä. Tietenkään tämän kaltainen keskustelu ole vaarallista mutta kynnys seuraavan askeleen ottamiseen (live tapaamiseen) voi madaltua. Kuten tässäkin tapauksessa allekirjoittanut oli paljon vanhempi kun antoi ymmärtää, joten tässä piilee vaara. Tällaisissa yhteisöissä voisi olla myös yläikäraja, jolloin vastaavanlaiset tapahtumat voisivat ainakin vähetä. 

Muutenkin lasten ja nuorten kielenkäyttö oli melko rajua ja kiusaamista oli ilmassa. Helposti sai vastaukseksi, jos yritti keskustella ihmisten kanssa, kuka sä oikein oot ja mitä sä muka meidän kanssa juttelet. 

Hyvät puolet tässä yhteisössä olivat erilaiset ja monipuoliset huoneet, joista nuoret löytävät kaltaistaan seuraa sekä monet eri tehtävät joita Habossa oli tarjolla.

Tällaista verkkoyhteisöistä tällä kertaa.

-OR-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti