lauantai 9. lokakuuta 2010

Facebook

Facebookia eli suomeksi naamakirjaa voisi helpostikin käyttää opetuksessa. Tekemällä esimerkiksi omalle luokalle oman ryhmän siellä olisi helppo pyytää kavereilta/opettajalta apua ongelmiin, kotitehtävät voisi esimerkiksi aina laittaa sinne jne. Tietysti tämän kaiken pystyy toteuttamaan esimerkiksi blogissa, mutta melkein kaikkien ollessa nykypäivänä Facebookissa, tiedon jako ja vaihtaminen voisi olla helpompaa siellä. Myös eri yhteydenpito välineet (chat, viestit jne) mahdollistavat tehokkaan keskustelun.

Opettajalla voisi olla vaikka kaksi eri nimimerkkiä Facebookissa ja toinen niistä olisi opettaja ja toinen se "oikea" tili. Näin työtä ja vapaa-aikaa ei tulisi yhdistettyä liikaa toisiinsa ja kaikki oppilaiden kanssa juttelu tapahtuisi "työn merkeissä", opettajan roolissa. Tämä on samalla vastaus kysymykseen oppilaiden ja vanhempien kaveripyyntöihin. Itse henkilökohtaisesti suhtaudun kaveripyyntöihin melko skeptisesti, koska en halua näyttää omaa profiiliani ihan kaikille, varsinkaan oppilaille tai heidän vanhemmilleen. Ikinä ei tiedä mitä omat kaverit seinälleni kirjoittavat tai millaisia kuvia he minusta julkaisevat, joten oman yksityisyyden suojaaminen on välillä hankalaa.

Facebook kuitenkin voisi olla oikein hyvä työkalu koulumaailmaan yhä enemmän ja enemmän teknologisoituvassa maailmassa.

-OR-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti