perjantai 29. lokakuuta 2010

Yhteenvetoa

Noniin kurssi alkaa olemaan omalta osaltani taputeltu. Vaaditut työt tuli tehtyä ja suoritusmerkintöjä odotellessa.

Wikeistä sen verran, että niiden käyttö oi äärimmäisen helppoa ja siellä oli helppo suunnitella esimerkiksi youtubevideota. Wikiä olisi voinut hieman enemmän muokkailla, siis myöskin poistaa/muokata jo kirjoitettua tekstiä, eikä vain jättää kaikkia jo kirjoitettua näkyviin. Ehkä syynä tähän oli se, että ei haluttu poistaa toisten aatoksia ja myöskin se, että haluttiin kaikkien näkevän toisten ideat. Vanhempainiltaan tarkoitettu wiki pyrittiin tekemään enemmän wikimäiseksi.

Youtube-videota oli hauska tehdä ja samalla oppi käyttämään moviemakeria :)

Yhteenvetona voidaankin sanoa, että hyviä ja käytännöllisiä ohjelmia oli valittu kurssin ohjelmaan, kiitos siitä.

Näillä mennään.

-OR-

sunnuntai 10. lokakuuta 2010

Kuten kuvassa näkyy kukosta on moneksi. Picasa toimii hyvin ja on helppokäytöinen. Automaattinen kuvien etsiminen koneelta toimii erinomaisesti ja kuvien etsimisen jälkeen kuvien käsittely ja läpikäynti on helppoa ja nopeaa. Kuvat ovat helppo julkaista internetissä, kunhan on luonut oman tilin Googlen Picasaan. Voisin ottaa ohjelman käyttöön oppilaiden kanssa. Tässä on monta eri opettavaista vaihetta, kuten tilin luominen ja kuvan muokkaaminen. Hyvin toimii.

-OR-
Posted by Picasa

Tekijänoikeuksista

Opettajalla on vastuu opettaa oppilaitaan tietämään tekijänoikeuden salat. Opettajan tulee kuitenkin itse muistaa kunnioittaa tekijänoikeuksia, esimerkiksi tehdessään powerpoint esityksiä tai järjestäessään elokuvakerhoa yms. Kuvia lisäillessään powerpoint esitykseen ei riitä, että kopioi linkin mistä kuvat on kopiotu vaan kuvien julkaisijalta pitää olla lupa. Myös oppilaiden kuvia tai heidän töitään julkaistaessa Internetin ihmeellisessä maailmassa pitää olla oppilaiden lupa tai, jos oppilaat ovat alaikäisiä lupa pitää olla heidän huoltajiltaan.

Tekijänoikeudet suojaavat oikeastaan kaikkea taidetaa, musiikkia elokuvia jne. Teoksen ei tarvitse olla hienoa vaan riittää, että se on omaperäinen. Koulussa kuitenkin saa näyttää opetusmateriaaleiksi tarkoitettua materiaalia ja oppimistilanteissa esimerkiksi soittaa levyjä jne. Oppikirjojen kopiointi on kuitenkin eri asia, sillä yleensä kopiointi on tekijänoikeuslakia vastaan.

Jos kuvia tai materiaalia esimerkisi Internetistä haluaa käyttää, järkevin ja helpoin tapa välttää tekijänoikeus-hässäkkä on käyttää kuvia, joihin ei tarvitse tekijänoikeuksia. Kuvia/materiaalia on pilvin pimein Internetissä, ei muuta kuin etsimään.

-OR-

lauantai 9. lokakuuta 2010

Facebook

Facebookia eli suomeksi naamakirjaa voisi helpostikin käyttää opetuksessa. Tekemällä esimerkiksi omalle luokalle oman ryhmän siellä olisi helppo pyytää kavereilta/opettajalta apua ongelmiin, kotitehtävät voisi esimerkiksi aina laittaa sinne jne. Tietysti tämän kaiken pystyy toteuttamaan esimerkiksi blogissa, mutta melkein kaikkien ollessa nykypäivänä Facebookissa, tiedon jako ja vaihtaminen voisi olla helpompaa siellä. Myös eri yhteydenpito välineet (chat, viestit jne) mahdollistavat tehokkaan keskustelun.

Opettajalla voisi olla vaikka kaksi eri nimimerkkiä Facebookissa ja toinen niistä olisi opettaja ja toinen se "oikea" tili. Näin työtä ja vapaa-aikaa ei tulisi yhdistettyä liikaa toisiinsa ja kaikki oppilaiden kanssa juttelu tapahtuisi "työn merkeissä", opettajan roolissa. Tämä on samalla vastaus kysymykseen oppilaiden ja vanhempien kaveripyyntöihin. Itse henkilökohtaisesti suhtaudun kaveripyyntöihin melko skeptisesti, koska en halua näyttää omaa profiiliani ihan kaikille, varsinkaan oppilaille tai heidän vanhemmilleen. Ikinä ei tiedä mitä omat kaverit seinälleni kirjoittavat tai millaisia kuvia he minusta julkaisevat, joten oman yksityisyyden suojaaminen on välillä hankalaa.

Facebook kuitenkin voisi olla oikein hyvä työkalu koulumaailmaan yhä enemmän ja enemmän teknologisoituvassa maailmassa.

-OR-

perjantai 8. lokakuuta 2010

Verkkoyhteisöt

Tällä kertaa syyniin joutuivat Habbo Hotel ja Gosupermodel nettiyhteisöt. Kirjauduin molempiin yhteisöihin ensimmäistä kertaa tietämättä mitä odottaa. GoSupermodel oli ihan mukavan tuntuinen, tosin tytöille suunnattu nettiyhteisö. Siellä luodaan oma malli, jota pystyy kehittämään esimerkiksi eri pelejä pelatessa tai vaikka lehteä luodessa. Sivustolla pystyy myös juttelemaan muiden ihmisten kanssa omalla hahmollaan. Hahmon muokkaamiseen on myös maksullisia vaihtoehtoja, jotka ovat melko välttämättömiä, joten vanhemman tuleekin olla tarkkana rahan käytön kanssa. Tosin, jos rahasumma vähennetään esimerkiksi viikkorahasta niin mikäpä siinä. Sivustolla on paljon erilaisia TOPlistoja, joille voi päästä esimerkiksi olemalla rikkain tai jolla on eniten mainepisteitä. Nämä kyseiset listat ovat ihan hyvä juttu, sillä näin lapset ja nuoret oppivat elämän raadollisuuden, elämä on yhtä kilpailua. Kaiken kaikkiaan tämä nettiyhteisö on ihan hauska ja toimiva kokonaisuus lapsille ja nuorille.

Habbo Hotel oli minulle vähän erilainen kokemus. Keskustelu lapsien ja nuorten kanssa oli melko vaikeaa ja puheenaiheet olivat laidasta laitaan. Lapsien ajatusmaailma on melko ihmeellinen ja esimerkkinä tästä voidaan pitää seuraavaa Habossa käynyttä tapahtumaa: Olin eräässä Habbo huoneessa, kun eräs 10-vuotias tyttö uteli ikääni. Sanoin olevani 11-vuotias poika, jotta tyttö ei pelästyisi ja juttelisi kanssani. Hän pyysi minua huoneeseensa ja menin, koska ajattelin sen olevan jonkin sortin tapa kyseisessä nettiyhteisössä. Saavuttuani huoneeseen yritin kehua huonetta ja muutenkin kysellä kuulumisia, mutta tyttö käski istumaan viereensä ja odottamatta kysyi "panetaanko"? Häkellyin täysin ja sanoin etten halua, yritin vaihtaa puheenaihetta. Tyttö jatkoi kyselyä ja vastasin etten tiedä miten se tapahtuu tai miten pitää toimia. Tyttö sanoi, että minun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin sanoa "ahahaha", that's it. Kieltäydyin ja poistuin huoneesta. Hyvä puoli on se että nyt tiedän miten homma skulaa, mutta se herätti ihmetystä, että pyöriikö jo noinkin nuorilla ajatukset seksin ympärillä. Tästä esimerkistä on helppo huomata, että kyseisellä tytöllä ei ole mitään ideaa mitä se seksi oikein on. Herääkin kysymys, että milloin seksivalistus tulisi aloittaa koulussa tai kotona? Tai olisiko jotenkin mahdollista valvoa tiukemmin mistä lapset keskustelevat tällaisissa nettiyhteisöissä. Tietenkään tämän kaltainen keskustelu ole vaarallista mutta kynnys seuraavan askeleen ottamiseen (live tapaamiseen) voi madaltua. Kuten tässäkin tapauksessa allekirjoittanut oli paljon vanhempi kun antoi ymmärtää, joten tässä piilee vaara. Tällaisissa yhteisöissä voisi olla myös yläikäraja, jolloin vastaavanlaiset tapahtumat voisivat ainakin vähetä. 

Muutenkin lasten ja nuorten kielenkäyttö oli melko rajua ja kiusaamista oli ilmassa. Helposti sai vastaukseksi, jos yritti keskustella ihmisten kanssa, kuka sä oikein oot ja mitä sä muka meidän kanssa juttelet. 

Hyvät puolet tässä yhteisössä olivat erilaiset ja monipuoliset huoneet, joista nuoret löytävät kaltaistaan seuraa sekä monet eri tehtävät joita Habossa oli tarjolla.

Tällaista verkkoyhteisöistä tällä kertaa.

-OR-

tiistai 5. lokakuuta 2010

Gallerioiden tarkastelua

Kuvagallerioita on tullut yhä enemmän ja enemmän ja niiden merkitys on myös muuttunut keskusteluyhteisöistä "itsensä esittelemis"-yhteisöiksi. Yhä nuoremmat ja nuoremmat kirjautuvat sisään gallerioihin ja lisäävät sinne itsestään kuvia puolipukeissa tai muita ei niin edustavia kuvia. Epäilen vanhempien tietoisuutta näistä kuvista ja tästä syystä näistä asioista on syytä puhua esimerkiksi vanhempainilloissa. Iltamissa voitaisiin esimerkiksi puhua nettiyhteisöjen vaikutuksesta ja niiden merkityksestä nuorten elämään. Opettaja voisi myös näyttää "parhaimmat palat" näistä yhteisöistä ja pistää vanhemmat ajattelemaan.

Vertailtaessa suosituimpia kuvagallerioita, ii2 ja IRC-galleria osoittautuvat kohtuu normaaleiksi. Esimerkiksi IRC-galleriassa on nuorille tarkoitettuja keskusteluryhmiä jne. Kuvake.net puolestaan on varsin hurja tapaus. Siellä pystyy arvioimaan jokaisen kuvan asteikolla 1-10 ja kuvan halutessaan pystyy myös lataamaan taustakuvaksi. Tajuavatko nuoret kuvia laittaessaan nettiin, että ne ovat siellä kaikkien nähtävillä. Esimerkiksi nuorten tyttöjen laittaessa kuvia itsestään, missä ovat miltei alasti, tajuavatko he että niitä kuvia ei sieltä netistä enää pois saa. Näitä kuvia voidaan helposti esimerkiksi muokata, joidenkin ei haluttujen ihmisten taholta ja esitellä niitä aivan eri asiayhteydessä, tai kuvat voidaan kopioida sellaisenaan ja laittaa esimerkiksi oman koulun seinälle. Toisaalta ihminen oppii parhaiten kantapään kautta, joten ehkä nuoren tuleekin käydä tämä prosessi läpi.

Vaikkakin oma suhtautumiseni edellä mainittuihin nettiyhteisöihin on varsin negatiivinen, niin onhan niillä varmasti hyviäkin puolia. Kehut pönkittävät aina itsetuntoa ja tällaisella arviointiasteikolla kehuja saadaan ainakin numeromuodossa. Joku tykkää aina. :) Omanlaista seuraa on helppo etsiä näistä yhteisöistä erilaisten "huoneiden" kautta.

Tärkeimpänä kysymyksenä voisi pitää ikärajan asettamista ja miten siitä ikärajasta voitaisiin pitää kiinni. Gallerioissa pyörii tällä hetkellä liian paljon liian nuoria ihmisiä, vaikutuksille alttiita ihmisiä. Ikärajojen tarkempi syyni ja tieto paremmin vanhemmille voisivat olla hyvät lääkkeet tähän ongemaan.


-Olli  

torstai 30. syyskuuta 2010

1. viesti

Tästä se lähtee. Ensimmäinen "virallinen" blogi on nyt luotu, jippii. Tästä eteenpäin vastuu on lukijalla. Kiitos hei!