sunnuntai 10. lokakuuta 2010

Tekijänoikeuksista

Opettajalla on vastuu opettaa oppilaitaan tietämään tekijänoikeuden salat. Opettajan tulee kuitenkin itse muistaa kunnioittaa tekijänoikeuksia, esimerkiksi tehdessään powerpoint esityksiä tai järjestäessään elokuvakerhoa yms. Kuvia lisäillessään powerpoint esitykseen ei riitä, että kopioi linkin mistä kuvat on kopiotu vaan kuvien julkaisijalta pitää olla lupa. Myös oppilaiden kuvia tai heidän töitään julkaistaessa Internetin ihmeellisessä maailmassa pitää olla oppilaiden lupa tai, jos oppilaat ovat alaikäisiä lupa pitää olla heidän huoltajiltaan.

Tekijänoikeudet suojaavat oikeastaan kaikkea taidetaa, musiikkia elokuvia jne. Teoksen ei tarvitse olla hienoa vaan riittää, että se on omaperäinen. Koulussa kuitenkin saa näyttää opetusmateriaaleiksi tarkoitettua materiaalia ja oppimistilanteissa esimerkiksi soittaa levyjä jne. Oppikirjojen kopiointi on kuitenkin eri asia, sillä yleensä kopiointi on tekijänoikeuslakia vastaan.

Jos kuvia tai materiaalia esimerkisi Internetistä haluaa käyttää, järkevin ja helpoin tapa välttää tekijänoikeus-hässäkkä on käyttää kuvia, joihin ei tarvitse tekijänoikeuksia. Kuvia/materiaalia on pilvin pimein Internetissä, ei muuta kuin etsimään.

-OR-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti