tiistai 5. lokakuuta 2010

Gallerioiden tarkastelua

Kuvagallerioita on tullut yhä enemmän ja enemmän ja niiden merkitys on myös muuttunut keskusteluyhteisöistä "itsensä esittelemis"-yhteisöiksi. Yhä nuoremmat ja nuoremmat kirjautuvat sisään gallerioihin ja lisäävät sinne itsestään kuvia puolipukeissa tai muita ei niin edustavia kuvia. Epäilen vanhempien tietoisuutta näistä kuvista ja tästä syystä näistä asioista on syytä puhua esimerkiksi vanhempainilloissa. Iltamissa voitaisiin esimerkiksi puhua nettiyhteisöjen vaikutuksesta ja niiden merkityksestä nuorten elämään. Opettaja voisi myös näyttää "parhaimmat palat" näistä yhteisöistä ja pistää vanhemmat ajattelemaan.

Vertailtaessa suosituimpia kuvagallerioita, ii2 ja IRC-galleria osoittautuvat kohtuu normaaleiksi. Esimerkiksi IRC-galleriassa on nuorille tarkoitettuja keskusteluryhmiä jne. Kuvake.net puolestaan on varsin hurja tapaus. Siellä pystyy arvioimaan jokaisen kuvan asteikolla 1-10 ja kuvan halutessaan pystyy myös lataamaan taustakuvaksi. Tajuavatko nuoret kuvia laittaessaan nettiin, että ne ovat siellä kaikkien nähtävillä. Esimerkiksi nuorten tyttöjen laittaessa kuvia itsestään, missä ovat miltei alasti, tajuavatko he että niitä kuvia ei sieltä netistä enää pois saa. Näitä kuvia voidaan helposti esimerkiksi muokata, joidenkin ei haluttujen ihmisten taholta ja esitellä niitä aivan eri asiayhteydessä, tai kuvat voidaan kopioida sellaisenaan ja laittaa esimerkiksi oman koulun seinälle. Toisaalta ihminen oppii parhaiten kantapään kautta, joten ehkä nuoren tuleekin käydä tämä prosessi läpi.

Vaikkakin oma suhtautumiseni edellä mainittuihin nettiyhteisöihin on varsin negatiivinen, niin onhan niillä varmasti hyviäkin puolia. Kehut pönkittävät aina itsetuntoa ja tällaisella arviointiasteikolla kehuja saadaan ainakin numeromuodossa. Joku tykkää aina. :) Omanlaista seuraa on helppo etsiä näistä yhteisöistä erilaisten "huoneiden" kautta.

Tärkeimpänä kysymyksenä voisi pitää ikärajan asettamista ja miten siitä ikärajasta voitaisiin pitää kiinni. Gallerioissa pyörii tällä hetkellä liian paljon liian nuoria ihmisiä, vaikutuksille alttiita ihmisiä. Ikärajojen tarkempi syyni ja tieto paremmin vanhemmille voisivat olla hyvät lääkkeet tähän ongemaan.


-Olli  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti